Foscam FI9853EP IP camera Review

Foscam FI9853 IP Camera Review

foscam fi9853EPDe Foscam FI9853EP is een 720p HD outdoor camera. Uitermate geschikt als bewakingscamera dankzij het compact en robuust design, hoge resolutie en uitstekend nachtzicht. In het donker is het bereik maar liefst 20 meter dankzij een rij van krachtige infrarood lampen en automatische helderheidsaanpassing. De camera is van het dome-type, wat wil zeggen dat alles netjes zit weggewerkt in een mooie bolvormige behuizing. Ben je echter op zoek naar de beste koop? Bekijk dan zeker ook eens de lijst ‘Beste IP Camera’, opgesteld door ons beveiligingsexperts.

Fabrikant

Foscam is actief sinds 2007 en is ondertussen uitgegroeid tot een wereldspeler op vlak van videobewaking. Ze zijn gespecialiseerd in IP camera’s voor gebruik in winkels, bedrijven, maar zeker ook in de particuliere sector. De laatste jaren is home-security een markt die een enorme groei kent. Dankzij bedrijven als Foscam worden camera’s ontwikkeld die alsmaar hogere kwaliteit video leveren en tegelijkertijd alsmaar betaalbaarder worden. Dit zorgt ervoor dat veel mensen de stap nemen om hun woning te beveiligen met een bewakingscamera.

Belangrijkste features

Design

foscam fi9853EP installatieDe camera heeft tal van features die zowel de installatie als het gebruik interessant maken. Allereerst bekijken we het ontwerp van de camera. Het eerste wat we zien is het robuust design. De camera is ingewerkt in een bolvormige aluminium behuizing die de kwetsbare elektronica beschermt tegen de elementen. Deze is waterdicht volgens de norm IP66 en kan tegen een stootje. De installatie van de camera gebeurt met behulp van de bijgeleverde schroeven en montagematerialen.

Stroomvoorziening

De stroomvoorziening van de camera gebeurt over dezelfde kabel als die waar het videosignaal op komt te zitten. Dit noemt men Power Over Ethernet of afgekort POE. Het grote voordeel hiervan is dat er natuurlijk maar één kabel moet aangesloten worden. Dit zorgt ervoor dat de installatie een stuk eenvoudiger kan. Er moet namelijk geen rekening worden gehouden met een stopcontact of andere stroomvoorziening in de buurt van de camera.

Gebruiksgemak

Ten tweede kijken we naar de gebruikersmogelijkheden. Het gebruiksgemak is dikwijls bepaald door de software. Dat is ook zo in dit geval. De software is zeer veelzijdig en eenvoudig in gebruik. Het videosignaal word live verstuurd over het netwerk. De camera is dus aangesloten op het internet waardoor je overal de beelden kan oproepen. Alles is volledig in te stellen over de webinterface. De beelden die de camera live streamt, kan je bekijken via een webbrower, maar ook via de Foscam Viewer App op je smartphone of tablet. De app is trouwens beschikbaar voor zowel Apple als Android toestellen. Verder kan je de beelden ook opslaan op externe media zoals een network recorder.

Functies

foscam fi9853EP appDankzij de bewegingsdetectie met PIR sensor kan de Foscam FI9853EP je automatisch een melding sturen wanneer er beweging word gedetecteerd. Je ontvangt dan een e-mail met de betreffende beelden of je kan de beelden automatisch laten opslaan via FTP. Er is ook de mogelijkheid om de beelden op te slaan op de interne MicroSD kaart. Deze kan je in de camera plaatsen. De beelden die op de SD kaart worden weggeschreven zijn ook toegankelijk via de webbrowser of de Viewer App. Het is wel aangeraden om een MicroSD kaart van hoge kwaliteit te kiezen aangezien de kaart wel wat te verduren krijgt door het continue overschrijven van de data. Er zijn speciale long endurance kaarten op de markt die specifiek worden gebruikt bij intensievere toepassingen als deze. Wel een punt om te vermelden is dat bij de installatie van de MicroSD kaart de bol moet worden opengehaald om de kaart te kunnen monteren. Dit is op zich niet zo een probleem, alhoewel de bol zich niet altijd even gemakkelijk laat openen. Het probleem zit in het feit dat de bol enkel kan geopend worden door de garantiesticker te verbreken. Als dit het geval is, neem je best even eerst contact op met de verkoper of fabrikant om ervoor te zorgen dat je garantie hierdoor niet vervalt.
Verder mogen we de nachtvisie niet vergeten. Hiermee onderscheidt de Foscam FI9853EP zich van de rest. De camera kan tot 20 meter ver kijken in het donker. Bij de meeste vergelijkbare camera’s is dit slechts 12 meter. De FI9853EP maakt een groter bereik mogelijk dankzij de combinatie van krachtige infrarood lampen met de grote gevoeligheid van de CMOS camera. In een donkere omgeving wordt de gevoeligheid voor licht en kleur automatisch verhoogd. Hierdoor zullen details veel duidelijker zijn, terwijl ze anders slecht zichtbaar zouden zijn of zelfs zouden verdwijnen in de achtergrond. Dit principe is vergelijkbaar met de werking van het menselijk oog.

Plus- en minpunten

Pluspunten :

• 720p HD kwaliteit beelden
  • 30 frames per seconde voor een enorm vloeiend beeld
  • Uitstekende nachtvisie tot wel 20 meter
  • Software met veel mogelijkheden
  • Robuuste metalen waterdichte behuizing
  • Bewegingsdetectie met PIR sensor
  • Bekijk de beelden op je smartphone of tablet
  • Eenvoudige installatie dankzij Power Over Ethernet
  • Schroeven en bevestigingsmateriaal bijgeleverd

Minpunten :

• Geen Power Over Ethernet adapter bijgeleverd
  • MicroSD kaart niet bijgeleverd
  • Installatie MicroSD kaart niet zo eenvoudig
  • Garantiesticker verbreken om MicroSD kaart te kunnen installeren

Foscam FI9853EP Dome IP Camera kopen

€58.99
Bol.com

Professionele beveiliging laten installeren? Vergelijk gratis en vrijblijvend offertes via onze offerte vergelijker en bespaar tot 40%!

Conclusie

[review]

Over Ian

Bij Ian werd enkele jaren geleden ingebroken. Het hele huis was geplunderd en veel kostbare herinneringen vernield. Hij vond dan ook dat het tijd werd voor een website dat informeerde over betaalbare inbraakpreventie. Later werd dit uitgebreid naar veiligheid en beveiliging in het algemeen. Ian is oprichter van Beveiliging Vergeleken en erg trots op alle vrijwilligers die regelmatig tijd vrij maken om consumenten te helpen door hun kennis te delen via beveiliging vergeleken.