Als je een rijbewijs hebt betekend dit nog niet dat je een ervaren of goede bestuurder bent en veilig op de weg bent. Hetzelfde geldt met de bijzondere verrichtingen. Bijzondere verrichtingen uitvoeren behoort meestal nog tot één van de lastigste onderdelen voor een bestuurder. Al zullen er ook bestuurders zijn die er geen enkel probleem mee hebben, de praktijk wijs uit dat veel mensen juist door de bijzondere verrichtingen zakken voor hun rijbewijs. Één van deze bijzondere verrichtingen is het inparkeren van een auto. Vooral op erg krappe parkeerplekken kan het inparkeren zeer lastig zijn vergt dit het nodige stuurmanskunst. De één kan heel gemakkelijk zijn auto inparkeren, terwijl een ander juist heel veel moet bijsturen voordat hij of zij kan inparkeren.
Het kan ook zijn dat je gewoon een parkeerplek hebt die klein is of omringt is met obstakels, waarbij er altijd een kans is dat je een andere auto of een muur raakt. Een parkeergarage is een voorbeeld van één van de krappe parkeerplaatsen. Vooral privégarages van bijvoorbeeld een appartementencomplex zijn meestal niet erg ruim opgezet, waardoor een muurtje zo geraakt is. Als bestuurder kun je dan wel een beetje hulp nodig hebben. Gelukkig zijn veel moderne auto’s reeds voorzien van een uitstekende parkeerhulp, waarbij je door middel van sensoren of een camera goed kunt inparkeren. Maar niet iedereen rijdt in een nieuwe en moderne auto. Maar ook oudere auto’s kunnen dankzij de moderne techniek ook uitgevoerd worden met een parkeerhulp. Het voordeel van deze losse parkeerhulpen is dat ze zelf gemakkelijk aan te brengen zijn en je net als een nieuwe auto hulp kunt krijgen bij het inparkeren van je auto.
Parkeersensoren of achteruitrijcamera's
Parkeerhulpsystemen voor in je auto kun je grofweg onderscheiden in systemen die werken door middel van sensoren of door middel van een achteruitrijcamera. Wanneer je parkeerhulp werkt op sensoren dan zul je je auto moeten inparkeren door middel van een piepend geluid. Je zult dan je vertrouwen moeten stellen op het gepiep. Soms is er nog een display indicator aanwezig, waarop je kan aflezen hoe ver je van een bepaald object verwijderd bent. Met een achteruitrijcamera staat er een monitor op of in het dashboard en kun je alle obstakels van achteren zien. Je hebt op deze manier een veel beter overzicht dan dat je enkel met behulp van spiegels moet inparkeren. Het hangt natuurlijk van je persoonlijk voorkeur af voor welk parkeerhulpsysteem je kiest. Sommige mensen kunnen juist heel gemakkelijk door het piepgeluid of met behulp van de indicator zien en horen hoe ze aan het parkeren zijn, terwijl anderen door het piepende geluid juist heel zenuwachtig worden. Voor hen is een achteruitrijcamera misschien meer geschikt. Een Amerikaans onderzoek uit 2014 heeft echter uitgewezen dat achteruitrijcamera’s veel veiliger zijn dan het gebruik van parkeersensoren. Op basis hiervan kunnen we dan ook concluderen dat een achteruitrijcamera te prefereren valt, al valt er op parkeersensoren ook niets af te dingen. Persoonlijke voorkeur blijft het belangrijkste bij een keuze voor een parkeerhulp.
Beste parkeerhulp
Een parkeerhulpsysteem met parkeersensoren is tegenwoordig gemakkelijk zelf te installeren. De plaatsing van de sensoren is het het belangrijkste. Hier moet je immers blind op kunnen vertrouwen. Goede parkeerhulpsystemen hebben dan ook een uitgebreide handleiding hoe je een dergelijk systeem zo goed mogelijk kunt installeren en aansluiten. Er zijn systemen te koop die enkel werken op een geluidssignaal, maar de meeste systemen hebben ook een display. Door middel van een bepaalde kleurcode wordt aangegeven hoe ver of hoe dicht je een obstakel genaderd bent. Op deze wijze wordt inparkeren wel heel gemakkelijk en kun je je parkeertrauma’s eindelijk achter je laten.
Parkeerhulpset met geluid
Deze parkeerhulp is voorzien van 4 sensoren. 2 sensoren fungeren als achteruitrijsensoren terwijl de andere twee sensoren, parkeersensoren zijn. Hier wordt achteruit parkeren of achteruit rijden een gemakkelijke klus. De sensoren hebben een bereik van tot zo’n 2,5 meter, zodat alles in de buurt gezien kan worden. Wanneer er binnen een straal van 2,5 meter een object of persoon gedetecteerd wordt, zullen de sensoren een waarschuwing doorgeven naar een bijgeleverde LED display indicator en het ingebouwde alarm. Het display heeft indicatoren in drie verschillende kleuren, zodat je in één oogopslag kunt zien hoe dichtbij het gevaar is. De set is volledig compleet zodat je direct kunt beginnen met installeren. Zelfs een drilboortje is bijgeleverd om de bedrading van de sensoren netjes te kunnen wegwerken. Installeren doe je met de handige (Engelstalige) handleiding binnen enkele minuten. De sensoren zijn volledig waterdicht, zodat ze ook bij slecht weer kunnen werken, maar ook is de set bestand tegen extreme temperaturen van -20° tot 60° Celsius.
Pluspunten
Minpunten
Beste achteruitrijcamera
Een achteruitrijcamera kan goed van pas komen wanneer je een stuk achteruit moet rijden of als je achteruit moet inparkeren. Vooral als je moeite hebt om te parkeren met behulp van de autospiegels, zal een achteruitrijcamera heel goed van pas komen. Het voordeel is dat je tijdens het achteruit inparkeren niet meer over je schouders hoeft te kijken. Je kunt gewoon naar het display op het dashboard kijken en toch goed achteruit inparkeren. Wel is de kwaliteit van de het display heel belangrijk. Daarbij is het voornaamste dat je zowel overdag als ‘s avonds voldoende zicht hebt anders is een achteruitrijcamera namelijk zinloos.
Brandway bedrade achteruitrijcameraset
Dit is een complete set met een achteruitrijcamera en een 7 inch LCD display waarmee je exact kunt zien wat voor obstakels er op je weg staan. De camera is bedraad met een ruim 10 meter lange kabel die de camera met de display verbindt. Het display wordt geleverd met een standhouder die gemakkelijk op bijvoorbeeld het dashboard gemonteerd kan worden. De camera is voorzien van infrarood, zodat je ook in het donker voldoende zicht hebt. De camera heeft verder een lenshoek van 120 graden, zodat je niet enkel zicht voor de camera hebt, maar ook aan de zijkanten. Op deze manier kun je optimaal objecten en mensen ontwijken.
Pluspunten
Minpunten
Dunlop parkeerhulpsystemen
Dunlop staat al meer dan 120 jaar bekend als één van de bekendste autobandenmerken. Kwaliteit staat daarbij voorop. Hoewel Dunlop nog steeds actief is op de autobandenmarkt zijn er ook andere auto-onderdelen van Dunlop op de markt gekomen. Zo heeft Dunlop verschillende parkeersensoren uitgebracht. De kwaliteit mag zoals verwacht van Dunlop hoog zijn en de prijs laag.
Dunlop parkeersensor ultrasoon
Deze hele Dunlopset bestaat uit een centraal kastje, waarop de sensoren worden aangesloten en display. Na het aansluiten van de set zul je bij het achteruitrijden of inparkeren netjes door middel drie kleuren op het display op de hoogte gesteld worden of er obstakels in een gebied van 0,2 tot 1,5 achter de auto gedetecteerd wordt. Ook is er een alarminstallatie bijgeleverd die met een maximaal volume van 78 decibel je parkeerverrichtingen nauwlettend volgt. Er zijn een viertal sensoren die aan de zijkanten van de auto gemonteerd dienen te worden. De sensoren werken in alle weersomstandigheden.
Pluspunten
Minpunten
Pluspunten
Minpunten
Universele parkeerhulpsystemen
Vele automerken hebben een parkeerhulpsysteem standaard in hun auto’s zitten. Dit zijn specifieke op dat merk gerichte parkeerhulpsystemen. Wanneer je auto niet voorzien is van een dergelijk systeem, dan kun je gaan aankloppen bij de fabrikant, maar dat gaat je wel geld kosten. Achteraf in laten bouwen van een parkeerhulpsysteem door de dealer kost erg veel. Niet alleen het merkgerelateerde systeem is erg duur in aanschaf, je moet ook het uurloon van de monteur betalen. Een universeel parkeerhulpsysteem is dan de oplossing. Deze systemen zijn voor een zacht prijsje aan te schaffen en heel gemakkelijk door jezelf in te bouwen.
Electronixs Parkeersensoren zilver
Electronixs heeft een vrij compleet pakket van parkeersensoren uitgebracht. De set bestaat vier fraaie zilveren sensoren die verbonden worden met een centraal kastje. Dit kastje staat in verbinding met de display. De display geeft in het midden exact aan hoever je van een object of persoon verwijderd bent en je kunt het ook aan de kleuren zien. Door middel van een piep kun je ook onder begeleiding je auto keurig inparkeren. In de set zit ook een gatenboor, waarmee je de sensoren heel gemakkelijk kunt aanbrengen. Met een kleefstrook kun je de display gemakkelijk monteren op het dashboard of aan het raam.
Pluspunten
Minpunten
Quintezz parkeersensoren
Quintezz presenteert het eerste parkeersensorenset waarbij je geen gaten in je auto hoeft te boren. Hierdoor is de set gemakkelijk te monteren en heb je geen schade aan je auto. Hij werkt anders dan sets met 4 parkeersensoren. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van een sensor antenne die in de achterbumper gemonteerd moet worden. Het in de bumper installeren kan volledig zonder gebeuren en toch is de antenne niet zichtbaar. Je wordt niet visueel gewaarschuwd door middel van een display, maar enkel door een hoge frequentie buzzer. De verbinding van de antenne wordt aangesloten op de achteruitrijlampen, zodat de antenne weet wanneer het aan het werk moet gaan. De antenne detecteert obstakels vanaf een afstand van 91 centimeter. De sensorantenne werkt onder alle weersomstandigheden en onder alle extreme temperaturen van -20° tot 70° Celsius.
Pluspunten
Minpunten
Waar op letten bij aankoop van een parkeerhulpsysteem?
Welk soort parkeerhulpsysteem je aan wilt schaffen is volledig afhankelijk van je eigen smaak en wensen dat je aan een dergelijk systeem stelt. Ben je visueel ingesteld en houd je van veel overzicht dan kan een achteruitrijcamera heel belangrijk zijn. Waarschijnlijk zul je dan ook het gepiep maar irritant vinden en geen goede manier om op te vertrouwen tijdens het inparkeren. Overigens is het inparkeren of achteruitrijden met behulp van een piepgeluid ook een kwestie van wennen. En ook met een piepsysteem hebben de meeste systemen toch de beschikking over een display, waar je weliswaar geen rechtstreeks beeld op ziet, maar waar wel het gepiep visueel wordt afgebeeld. Je zou het piepen dus kunnen uitschakelen en enkel met behulp van de display kunnen inparkeren. Als je een wat oudere auto hebt, dan is een goedkoop parkeerhulpsysteem voldoende. Er zijn genoeg systemen te koop voor minder dan € 100,-. Ga dus met een oudere auto nooit langs de dealer om een voor je automerk bestemde parkeerhulpsysteem te installeren, want dit gaat je meer kosten dan eigenlijk nodig is. Belangrijk is wel dat je een goede handleiding bij je set hebt, zodat de set ook daadwerkelijk gemakkelijk aan te sluiten is, eventueel met bijgeleverde gereedschap.
Wat zijn de voordelen van een parkeerhulpsysteem?
Het grote voordeel van een parkeerhulpsysteem is dat mensen die moeite hebben met inparkeren grote baat kunnen hebben bij een dergelijk systeem. Het systeem leidt je door het gehele parkeerproces door middel van piepen, kleuren op een display of een achteruitrijcamera. Daarnaast is een dergelijk systeem ook handig als je in grotere wagens rijdt, als een camper, een bus of een tractor. Het kan voorkomen dat je last krijgt van de de overbekende ‘dode hoek’, omdat je vooral met een achteruitrijcamera rechtstreeks beeld hebt van wat er achter je gebeurt. Het inparkeren of achteruit rijden wordt met een parkeersysteem dus sowieso veiliger. Een ander voordeel is dat de installatie van de huidige moderne parkeersystemen heel gemakkelijk is. Meestal is het een complete set waarin zelfs gereedschap, zoals een boortje bij geleverd wordt om de nodige gaten voor de sensoren te boren. Met een goede handleiding bij de hand, is het installeren van een parkeersysteem erg gemakkelijk zelf te doen.
Parkeersensoren zelf inbouwen
De meeste parkeersensoren bestaan uit een set van vier sensoren. Daarbij hoort dan een display die op het dashboard gezet kan worden of tegen het raam geplakt. Het hele inbouwproces bestaat dus eigenlijk uit twee stappen, waarbij je bij stap 1 de sensoren bevestigd aan de achterbumper en stap 2 ervoor zorgt dat de sensoren verbinding maken met het display. Installeer de sensoren op de bumper met een afstand van tussen de 30 en 40 centimeter van elkaar. Er mag niet teveel ruimte tussen de sensoren zitten, anders kunnen de sensoren niet meer optimaal detecteren. De sensoren moeten in de bumper worden geïnstalleerd. Meestal is hier een bijpassende boor bij het setje geleverd. Hiermee kun je de sensoren gemakkelijk in de bumper installeren. De draden die aan de sensoren zitten komen in de kofferbak terecht. In de achterbak installeer je ook de zogenaamde main-unit. Dit is het kastje waar alle draden op uit komen. De sensoren sluit je hier alle 4 op aan. Vervolgens kun je de indicator of display aansluiten. Je installeert deze op het dashboard of aan je autoruit. De stroomdraad verwerk je naar achter toe onder de bekleding, zodat het einde op de main-unit in de kofferbak aangesloten kan worden. In principe is nu de display en de sensoren aangesloten. Nu is het een kwestie van stroom aansluiten. Er zijn twee stroomdraden. Een stroomdraad moet aangesloten worden op een schroef in de carrosserie om het systeem van stroom te voorzien, de andere stroomdraad, moet je aansluiten op de achteruitrijverlichting. Het systeem zal dan automatisch in werking treden als je de auto in de achteruit zet.
Dit is een beknopte beschrijving hoe je parkeersensoren kunt inbouwen. Dit kan per systeem natuurlijk wel verschillen. Kijk dus altijd de handleiding van het aangekochte parkeersysteem goed na om fouten te vermijden.